По-голямата част от съвременните автомобили са оборудвани с двигател с вътрешно горене (ICE), но неприятната реалност е, че тези превозни средства отделят вредния парников газ въглероден диоксид (CO2), който допринася значително за замърсяването на въздуха и глобалното затопляне.
Повишаването на световната осведоменост по отношение на изменението на климата означава отклонение от превозните средства с ICE и преминаване към електрически превозни средства (EV) , които се превърнаха в много по-привлекателен вариант през последните години, благодарение на непрекъснато нарастващата инфраструктура за тяхната подкрепа и напредък в технология, която им позволява да изминават много по-големи разстояния с едно зареждане.
Прогнозите предвиждат, че електромобилите ще съставляват 28 % от продажбите на нови автомобили в световен мащаб до 2030 г. и 58 % до 2040 г., така че шансовете са високи в крайна сметка и вие да седнете зад волана на електрическо возило.
Ето какво трябва да знаете за нарастващия брой варианти на EV, включително как работи всеки от тях и какво се предлага в момента в България.
1. Електрическо превозно средство (EV)
Наричани още „електрически автомобили“ или „електрическо превозно средство на батерия“ (BEV), електромобилите се захранват от акумулаторна литиево-йонна батерия (с някои изключения за по-старите, както и евтините китайски електромобили, които са с NiMH батерии). Времето за зареждане може да варира значително в зависимост от вида на батерията и станцията за зареждане, като пълното зареждане отнема между 20 минути и повече от 40 часа, въпреки че някъде в диапазона от два до шест часа е средната стойност.
Електрическите автомобили могат да се похвалят с нисък въглероден отпечатък, а мощността и обхватът на батерията могат да бъдат от 6,1 кВтч (което осигурява около 90 км пробег) до 100 кВтч (за максималните 600 км пробег). Понастоящем електромобилите са доста по-скъпи от автомобилите с ICE, но е важно да се знае, че ще премахнете сметката си за бензин и драстично ще намалите разходите за поддръжка, като изберете EV.
Популярни модели: Nissan LEAF, Tesla Model 3, Hyundai Kona Electric, Mercedes-Benz EQC, ŠKODA ENYAQ, Citroën Ë-C4
2. Plug-in хибридно електрическо превозно средство (PHEV)
Plug-in хибридите са по същество електромобили с резервен бензинов двигател с вътрешно горене, когато батерията се изтощи. Често тази батерия е с по-малък капацитет от тази на EV, тъй като колата трябва да освободи място за електродвигател и ICE едновременно, но разликата в постигания пробег на колата не е толкова съществена.
Батерията изисква зареждане по същия начин като при EV (оттук и битът „plug in“ в името на автомобила), така че PHEV са добър избор за тези, които искат да направят крачка към използването на EV, но все пак искат спокойствието на с традиционна резервна система за бензин, ако им предстои дълъг (над 50-60км) преход и батерията се изтощи. PHEV често се възприема като „преход“ към пълните електромобили.
Повече за разликата между plug-in и обикновен хибрид може да прочетете при колегите от Alt.bg.
Популярни модели: Mitsubishi Outlander PHEV, Hyundai IONIQ PHEV, BMW 330e , Kia Sorento PHEV
3. Електрическо превозно средство с горивни клетки (FCEV)
Объркващо, тези превозни средства могат да бъдат наречени множество различни имена – автомобили с водородни горивни клетки, автомобили с водород, автомобили с горивни клетки – но идеята зад тях е проста. Вместо литиево-йонна батерия, FCEV се предлагат с батерия с горивни клетки, която превръща водорода – най-разпространеният елемент във Вселената – в електричество. Те произвеждат нулеви емисии, имат по-голям пробег на движение от електромобилите и отнемат само минути за презареждане, но също така изостават с десетилетие зад електромобилите на пазара, съответно и цената им е драстично по-висока.
Водородът също е скъп за производство и има малко инфраструктура за FCEVs навсякъде по света, което не е толкова голям проблем в момента, тъй като FCEVs в момента не са много достъпни.
Популярни модели: Hyundai Nexo, Toyota Mirai
4. Hybrid cars – най-доброто от двата свята.
Хибридите са подобни на PHEV, тъй като имат както електрически двигател, захранван от литиево-йонна батерия, така и бензинов ICE, но те се различават значително по отношение на начина, по който се генерира електричеството за тях и как ICE и електрическият двигател работят заедно.
Хибридите не могат да бъдат включени, за да се презареждат батериите – вместо това електричеството се генерира чрез процес, наречен регенеративно спиране, където кинетичната енергия се преобразува и съхранява в батерията на хибрида, или от самия двигател с вътрешно горене.
По същество ще зареждате хибрида, докато го шофирате, електрическият двигател и ICE могат да работят независимо или едновременно в зависимост от скоростта, с която пътувате, и нуждите от мощност на автомобила по това време.
Популярни модели: Lexus RX400h, Toyota Prius, Toyota Corolla, Toyota RAV4, Volvo XC90 T8 Twin Engine
5. Mild хибриди
Mеките хибриди може да не са толкова ефективни или екологично чисти като пълния хибрид, но те все пак ще намалят разходите ви за гориво и емисиите на CO2. Основната разлика е, че те не са в състояние да задвижват само с електричество и се предлагат с по-малък 48-волтов двигател/генератор (вместо конвенционален алтернатор), който е проектиран да предложи на ICE усилване, когато е необходимо. Това води до намалено тегло на превозното средство и по-плавно стартиране и като цяло до по-ниски производствени разходи в сравнение с напълно хибридни автомобили. За да объркате малко нещата, леките хибриди също могат да бъдат наречени хибриди за подпомагане на захранването, хибридни превозни средства с помощта на батерии или BAHV.
Популярни модели: Mazda MX-30, Honda Insight, някои модели Suzuki, варианти на Mercedes-Benz C-Class, Volvo S90