Най-големият автомобилен производител в Китай Geely пуска премиум марка електрически автомобили, с която се надява да конкурира успешно Tesla.
Китайската компания, която е собственик на Volvo и Lotus, обяви във вторник марката си Zeekr, за да отговори на търсенето на Китай на електрически превозни средства.
Новината идва в момент, когато Илон Мъск продължава в офанзивата си в Китай, хвалейки плановете си за борба с въглеродните емисии.
Основателят на Tesla се стреми да успокои загрижеността на Китай относно бордовите камери в автомобилите му.
Geely заяви, че ще разработи и произведе електромобили от висок клас под марката Zeekr и очаква да започне доставки през третото тримесечие на 2021 година.
Китайците вече имат някои първокласни електрически автомобили чрез марките, които притежават. Polestar, собственост на Volvo Cars, разработва автомобили задвижвани с електричество. Седалището им е в Швеция, а производството на превозни средства се извършва в Китай.
Не пропускайте: Видове електрически и хибридни превозни средства
Lotus, чийто мажоритарен собственик е Geely, работи върху електрически суперавтомобил, наречен Evija.
Geely също е собственик на лондонския производител на таксита, London EV Company, и се е съсредоточил върху изграждането на хибридни таксита, които имат както бензинов двигател, така и електрическа батерия.
Zeekr, собствената марка EV, ще се изправи пред ожесточена конкуренция от Tesla, чийто Model 3 беше най-продаваният модел на електрически превозни средства в Китай миналата година. Той ще се конкурира и с китайските групи Nio, Xpeng и Li Auto, които генерират растящи продажби.
Миналата седмица Dongfeng Motor, китайският партньор на японския Nissan и PSA Peugeot Citroen от Франция, заяви, че новата му марка EV Voyah може да започне да доставя автомобили на китайски клиенти през юли.
Пекин иска повече от една пета от автомобилите, продавани в Китай, да бъдат електрически до 2025 г.
Geely има амбициите да стане първият световен производител на автомобили в Китай с обем, подобен на Volkswagen. Заедно със своите марки Volvo и Lotus, те притежават миноритарен дял и в собственика на Mercedes-Benz Daimler.
Първоначалната стратегия за Zeekr ще бъде фокусирана върху китайския пазар, но ще проучи и задграничните възможности, предвид нарастващото глобално търсене на първокласни електрически превозни средства.
Не пропускайте: Мек хибрид – какво трябва да знаем
Премиум марката ще работи под ново фирма, наречена Lingling Technologies, която ще бъде базирана в Хефей, източен Китай.
„Председателят Ли Шуфу усеща нужда да инжектира 24-годишната си компания Geely със стартиращо настроение, подобно на това, което вижда в NIO, Xpeng и Li Auto“, каза Майкъл Дън, главен изпълнителен директор на ZoZo Go, консултантска фирма, фокусирана върху азиатския автомобилен пазар.
А Тесла?
В кратко интервю за китайската държавна телевизия, излъчено във вторник, шефът на Tesla Илон Мъск заяви, че е впечатлен от целите за въглеродни емисии, заложени в последния петгодишен икономически план на страната.
Пекин ограничи използването на Teslas сред военния персонал и ключовите държавни служители поради притеснения относно начина, по който производителят на автомобили обработва данни в Китай.
През уикенда г-н Мъск заяви на китайски политици и бизнесмени чрез видеовръзка, че Tesla никога няма да предостави на правителството на САЩ данни, събрани от автомобилите му в Китай или други страни.
Военните изразиха опасения за сигурността относно данните, събрани от камерите, инсталирани в автомобилите.
Китай отчита около една пета от глобалните приходи на Tesla от $ 31,5 млрд. (23 млрд. Паунда) през 2020 г., според публични заявки.