Автомобилният свят може да се движи към електрификация, но все още ще минат много години, преди пълноценните електромобили да станат преобладаващи. Междувременно автомобилните производители разработват все по-добри и по-усъвършенствани хибридни и plug-in хибридни превозни средства.
Един вид хибрид, който става все по-често срещан през последните години, е 48-волтовата мека (mild) хибридна система. Използването на тази система разширява производителността и ефективността на превозните средства на редица автомобилни производители и се е превърнало в популярен начин за извличане на повече енергия от превозното средство, без това да повлияе негативно на икономията на гориво.
Какво представлява 48-волтовата хибридна система за т.нар. „мек хибрид“?
Меките хибриди, наричани още 48-волтови меки хибридни системи, са най-малко електрифицираната версия на хибридни силови агрегати. Дизайните варират от модел до модел, но основната концепция и конструкция са едни и същи.
Малък електродвигател, който може да се нарече интегриран стартер генератор (ISG), е свързан към двигателя и работи в тандем с вътрешното горене, за да осигури допълнителна мощност за ускорение. Производителите на автомобили използват 48-волтови системи за повишаване на производителността, но те също така имат присъща полза за икономия на гориво, тъй като споделят натоварването на двигателя в контролирани сценарии, като му помагат да пести гориво.
Някои компании, като Volvo, използват леки хибридни конфигурации с малко по-различни компоненти. В Volvo ISG е 42 волта, например.
Не пропускайте: Видове електрически и хибридни превозни средства
Тези системи не функционират като традиционните хибриди или plug-in хибридите, тъй като електрическите двигатели сами по себе си не са в състояние да задвижват автомобила. Вместо това, 48-волтовата система и ISG действат в помощ за двигателя с вътрешно горене при ниски скорости, което включва ускоряване и стартиране на автомобила. В превозни средства като новия Mercedes-Benz C-Class, електрическият мотор е поставен между двигателя и трансмисията и осигурява до допълнителни 15 kW към задвижването, което се равнява на около 20 конски сили.
Подобно на хибридните и plug-in хибридните системи, умерените хибридни системи са в състояние да попълват запасите си от мощност чрез регенеративно спиране и други методи. В повечето случаи възстановяването на енергията се извършва, когато превозното средство се движи по наклон или спира.
Предимства на меките хибриди
Икономия на гориво
Очевидно предимство на мекохибридните системи е увеличаването на икономията на гориво, което се осигурява чрез участието на електрическият мотор. Това работи по няколко начина, един от които е известен като преместване на точката на натоварване – когато компютрите на превозното средство разпознаят натоварване върху двигателя, те прехвърлят част от това натоварване към електрическия двигател, спестявайки гориво. Този ефект е по-изразен по време на шофиране в града, където трафикът за спиране и тръгване може да доведе до непрекъснато натоварване на двигателя. Автомобилните производители като Ram са в състояние да използват мекохибридни технологии за повишаване на икономията на гориво в големи пикапи, без да се жертват възможностите на автомобила.
Оптимизиране на Start-Stop функционалността
Много нови превозни средства предлагат технология за спиране и изключване на двигателя за пестене на гориво. Когато автомобилът е спрян, например на червен светофар или знак STOP, двигателят се изключва, за да спести гориво, и се рестартира, когато водачът вдигне спирачния педал или докосне газта. Когато това се случи, електрическите функции на автомобила, като климатичните контроли, може да отслабнат или да преминат към по-малко функционална настройка, докато двигателят не се рестартира. Меките хибридни системи предлагат по-безпроблемен и плавен преход през това време, тъй като електрическият мотор и батерията захранват системите на автомобила, докато ДВГ е изключен. Рестартирането също е почти незабележимо, поради плавността на ISG вместо традиционния стартер.
Достъпност
Допълнителната цена на меката хибридна система варира от автомобил до автомобил, но в повечето случаи те са по-евтини от пълните хибриди или plug-in хибридите. Това може да бъде голямо предимство за купувачите, които търсят по-икономично превозно средство, тъй като цената за покупка е по-ниска.
Намаляване на теглото
Много хибридни превозни средства губят ценно пътническо или товарно пространство за поставяне на батерии и свързани компоненти, но меките хибриди не страдат толкова много.
Меките хибридни системи са по-малки и по-леки от хибридите или plug-in хибридите, което им дава предимство по отношение на опаковката и производителността на автомобила. Дори когато производителите на автомобили измислят как да внедрят батериите по начини, които подобряват управлението и разпределението на теглото, по-малкото тегло почти винаги е по-добро от гледна точка на производителност, горивна ефективност и управление.
Кои марки произвеждат меки хибриди?
Броят на новите превозни средства, предлагани с 48-волтова система с мек хибрид, нарасна значително през последните години. Въпреки че системите са най-популярни в Съединените щати, тяхната наличност е глобална и обхваща няколко популярни марки и модели.
- Audi
- Форд
- Hyundai
- Ram
- Jeep
- Mercedes-Benz
- Mercedes-AMG
- Range Rover
- Мазда
- Фиат
- General Motors
- Volvo
Какво е бъдещето на mild хибридите?
Какво се случва по-нататък в света на меките хибриди е невъзможно да се каже, но автомобилни производители като Mercedes-Benz и Mercedes-AMG ги използват, за да подобрят драстично производителността на превозни средства с всичко – от четирицилиндрови градски автомобили до „зверовете“ с битурбо V8 мотори. С оптимизацията на технологията се увеличава и производителността на електродвигателите, до такава степен, че от компанията споделят, че могат да създадат до 201 конски сили и 236 lb-ft въртящ момент, използвайки мека хибридна система.
Докато електромобилите не станат по-достъпни и по-популярни, меките хибриди предлагат чудесен начин да получите повече производителност и по-добра икономия на гориво в същото време.