Кола автоматик – всичко, което трябва да знаем

43
лост на кола автоматик

Автомобилите с автоматични скорости през последните години стават все по-често срещани и предпочитани и по нашите ширини, и затова естествено си има и причини. Не само, че те са по-лесни (и по-релаксиращи) за шофиране от кола с ръчни скорости, в някои случаи те могат да бъдат по-икономични и могат да струват по-малко пари за поддръжка.

В настоящия материал ще разгледаме някои основни въпроси, които вълнуват шофьорите, желаещи да преминат в отбора на собствениците на кола автоматик.

Как се кара кола с автоматични скорости

Хората с книжка за ръчни скорости могат да наемат и шофират кола с автоматични скорости, докато обратното не е допустимо.

Колите с автоматични скорости са по-лесни за управление от тези с ръчните: както си личи от името, те вършат голяма част от работата вместо вас. Така че не е изненадващо, че хората с „ръчна“ шофьорска книжка също могат да наемат и управляват коли автоматик (но не и обратното).

Никога преди не сте карали автоматик?

Това е лесно … просто вижте нашите съвети и за нула време ще се почувствате като у дома си зад волана.

Въпреки че автоматичните скоростни кутии обикновено са много лесни за използване, объркването идва при стартиране и спиране. Когато влезете в кола с автоматична скоростна кутия, тя трябва да бъде оставена в положение P (повече за скоростния лост при автоматик по-долу).

Поставете десния крак върху левия педал (спирачката) и натиснете надолу, стартирайте колата с ключа или бутона за стартиране и (с крак все още на спирачката), преместете лоста на D (ако искате за шофиране напред) или R (ако искате да върнете назад).

Вдигането на крака от спирачката ще накара повечето автоматични коли да „пълзят“ напред – това помага при паркиране или при движение с ниска скорост. Може да се нуждаете от малко повече газ, ако сте на хълм или искате да се отдалечите по -бързо.

След като се тръгнете, скоростната кутия ще избере правилната предавка за ситуацията и ще свърши цялата упорита работа вместо вас.

Когато приключите пътуването си и колата е спряна, задръжте крака си върху спирачката и преместете лоста на P, изключете запалването и излезте от колата.

5 основни съвета за шофиращите автоматик за първи път

1) Забравете за педала на съединителя

Автоматиката наистина има предавки, но колата сама се справя с повечето смени на скоростите. Ето защо няма педал на съединителя – само спирачката и газта.

Всяка кола, ръчна или автоматик, ще бъде „възмутена“, ако натиснете тези два педала едновременно. Така че много „ръчни“ шофьори всъщност прибират левия си крак максимално вляво (или зад десния крак), докато свикнат с автоматика. Това е застраховка в случай, че левият им крак „забрави“, че педалът отляво не е съединител.

Изобщо няма съединител: спирачката отляво, газта отдясно. Нормално е да използвате само десния крак, когато шофирате автоматик.

2) Свикнете със скоростния лост

Преди дори да завъртите ключа, отделете малко време, за да свикнете със скоростния лост. Ще го използвате само от време на време, но ако трябва да намерите заден ход набързо, ще се радвате, че сте направили това. Няма да докосвате много скоростите в автоматика… но когато превключвате, просто задръжте спирачката натисната.

Има четири основни предавки:

P – Паркинг

P (паркинг) е просто неутрална със заключени предавки, така че колелата не могат да се въртят. Винаги е добре да се уверите, че сте на P, преди да стартирате колата – и отново на P, преди да изключите двигателя.

R (Reverse) – Задна

За каране назад, разбира се.

N (Neutral) – неутрална

Както името подсказва, на това положение на скоростния лост колелата са „разкачени“ от мотора – колата може да се бута, или движи по инерция (не се препоръчва за големи разстояния). Някои шофьори местят на N при чакане на светофар, но за съвременните автоматици това не е необходимо.

D (Drive) – Напред

Основното положение на лоста при шофиране – за да върви напред. Когато се движите достатъчно бързо, колата автоматично ще превключи на втора предавка, после на трета и т.н.

Някои автомати имат и други настройки на скоростната кутия. Например може да видите:

1: Останете на първа предавка (при спускане при хълмове, за да ползва моторна спирачка)

2: Останете на втора предавка (същото като 1)

L: Останете на ниска предавка (1 или 2)

S: Спорт (по -добро ускорение)

3) Бъдете готови да „пълзите“

Колата автоматик ще се движи бавно напред, ако сте в Drive или друга предавка за движение напред. Ако сте в заден ход, тя бавно ще се върне назад.

Това се нарича „пълзяща“ скорост (или „скорост на празен ход“) и улеснява процеса на движение в задръствания или при паркиране, като просто задържите десния крак над или върху спирачката.

Можете да изберете Неутрална и да използвате спирачката (или ръчната спирачка), за да сте сигурни, че не се движите, когато не искате.

4) Знайте какво да очаквате при различни условия

Автоматичните автомобили със сигурност са по-лесни за научаване на шофиране: няма нужда да мислите за предавките, така че учащите са свободни да се съсредоточат върху огледалата, скоростта, други автомобили, пешеходците и всичко останало.

Но ако вече сте свикнали с ръчните скорости, ще забележите някои разлики:

На магистралите изобщо няма реална разлика: да караш на D е абсолютно същото като да караш на най-високата предавка.

В задръстванията автоматика е страхотен. Хубаво е да не се налага да превключвате между първа и неутрална отново и отново.

Когато паркирате, функцията „пълзене“ може да ви бъде полезна със сигурност.

Докато изпреварват или шофират нагоре/надолу по хълмове или теглят, някои шофьори откриват, че автоматичната кола не им дава толкова контрол, колкото ръчната. За тази цел, повечето по-стари автоматици имат бутон „O/D“ (Overdrive)* на скоростната кутия, който осигурява повече „спокойствие“ на двигателя. Но повечето по-нови модели са достатъчно умни, за да знаят кога водачът иска малко повече мощност, така че не се нуждаят от този бутон.

* Overdrive е функция, която намалява оборотите, така че колата изразходва по-малко гориво. Автоматичната кола ще потегли с включен Overdrive , така че натискането на бутона я изключва – ще изгорите повече гориво, но ще получите повече мощност/контрол.

5) Практикувайте

И накрая, най-добре е да тренирате малко някъде встрани, преди да тръгнете по натоварени пътища. Не би трябвало да отнеме много време, за да свикнете да държите ръката си далеч от скоростния лост и левия крак настрани.

И разбира се, наемането на автоматик е чудесен начин да разберете дали харесвате начина, по който се кара автоматик, без всъщност да купувате такъв. Кой знае? След няколко дни в автоматичен режим може да решите, че никога повече няма да искате да карате автомобил с ръчно управление.

Видове автоматични скорости

Въпреки че всеки автомобил, който сам сменя скоростите, без водачът да трябва да използва педал на съединителя, обикновено се счита за автоматичен, всъщност има редица различни видове автоматични скоростни кутии.

Конвенционални автоматични скоростни кутии

Те използват „преобразувател на въртящия момент“, за да свършат работата на съединителя, и са по-усъвършенствани от другите автоматични кутии, но ще използват повече гориво от ръчните.

Луксозните автомобили като Lexus RX  и Volvo XC90 се придържат към конвенционалната автоматична трансмисия – използвайки до девет предавки.

Вариаторна или безстепенна скоростна кутия (CVT)

CVT са популярни в хибридни автомобили като Toyota Prius, тъй като премахват зъбците в полза на ремък/верига, който действа като едно предавателно число.

Освен че са по-ефективни и по-надеждни, те осигуряват и по-гладко шофиране, тъй като не е необходимо колата да прескача между предавките.

Недостатък е по-бавното ускорение от другите автоматични скоростни кутии и може да се чуе силен, напрегнат звук на двигателя, ако се опитате да постигнете бърз напредък.

Автоматик с двоен съединител

Тези видове скоростни кутии са подобни на конвенционалната автоматична скоростна кутия, но два съединителя (управлявани автоматично) заменят преобразувателя на въртящия момент.

Те подреждат редуващи се предавки, което означава, че следващото съотношение е подготвено и позволява бърза смяна на предавките.

Те са популярни в автомобилите на VW Group – вариращи от скоростната кутия DSG, открита във Volkswagen Golf/Passat, до PDK, използвана в Porsche.

Автоматизирани ръчни скоростни кутии (роботизирани)

Те не са толкова популярни, колкото преди, но все още се използват в по-евтини автомобили като Skoda Citigo.

Те действат като нормална ръчна скоростна кутия, но сами автоматично избират предавките и управляват съединителя от компютър, вместо да използват педал.

Недостатъкът на това е, че те могат да бъдат малко резки – точно като при ръчните, има малка пауза при смяна, тъй като системата работи чрез предавки.

Малка кола автоматик

Исторически автоматичните скоростни кутии вървят с по-големи двигатели, но през 21-век това вече не е толкова вярно.

Икономична кола автоматик

През последните години се обръща все повече внимание на икономичността на автомобилите.