Разликата между хладилните агенти (разговорно познати с общото наименование фреон) в по-новите и по-старите автомобилни климатици се дължи на промени в регулациите и стремежа за опазване на околната среда.
В климатиците на колите се използват основно 3 вида хладилни агенти и основните разлики между тях са следните:
Фреон в по-старите автомобилни климатици – R-12 (Freon)
В по-старите автомобили преди около 40 години се използваше хладилен агент R-12 (Freon). Той отдавна е забранен и не може да се намери лесно по автосервизите за автоклиматици.
- Химичен състав: Дихлордифлуорометан (CCl2F2).
- Озоноразрушаващ потенциал (ODP): Висок. R-12 е силно вреден за озоновия слой.
- Глобален затоплящ потенциал (GWP): Висок. R-12 допринася значително за глобалното затопляне.
- Използване: Широко използван в автомобилните климатици преди 1990-те години.
- Забрана: Постепенно изтеглян от употреба след въвеждането на Монреалския протокол.
По-нови автомобилни климатици:
Хладилен агент: R-134a
- Химичен състав: Тетрафлуороетан (C2H2F4).
- Озоноразрушаващ потенциал (ODP): Нулев. R-134a не разрушава озоновия слой.
- Глобален затоплящ потенциал (GWP): По-нисък от R-12, но все пак значителен.
- Използване: Въведен през 1990-те години като замяна на R-12.
- Недостатъци: Все още допринася за глобалното затопляне.
Хладилен агент: R-1234yf
- Химичен състав: Тетрафлуоропропен (C3H2F4).
- Озоноразрушаващ потенциал (ODP): Нулев.
- Глобален затоплящ потенциал (GWP): Много нисък. R-1234yf има GWP около 4, което е значително по-ниско от R-134a.
- Използване: Въведен след 2010 г. като по-екологична алтернатива на R-134a. Сега е стандартен хладилен агент в много нови автомобили.
- Предимства: Значително по-малко въздействие върху околната среда в сравнение с предшествениците си.
Какъв антифриз купувате за колата си и каква е разликата между цветовете на антифриза?
Регулации и промени свързани с автоклиматиците
Тъй като използването на фреона в автоклиматиците се отразява негативно върху околната среда навсякъде по света, държавите се обединяват с няколкото меморандума, които целят гарантиране минималния отпечатък върху природата при използването на климатиците в колите.
Монреалски протокол
Международен договор, подписан през 1987 г., с цел намаляване на производството и потреблението на озоноразрушаващи вещества, включително R-12.
Европейски регулации
Европейският съюз наложи ограничения върху използването на хладилни агенти с висок GWP, което доведе до приемането на R-1234yf за новите автомобили.
По-новите автомобилни климатици използват хладилни агенти, които са значително по-благоприятни за околната среда в сравнение с по-старите. R-12 беше заменен първо с R-134a, а след това с R-1234yf, като всяка следваща стъпка намалява въздействието върху озоновия слой и глобалното затопляне.
Възможно ли е на автомобилен климатик, предназначен за R-1234yf, да се сложи R-134a?
Този въпрос често се задава от клиентите на автосервизите, които поддържат климатичните системи в автомобилите. Основната причина е разликата в цената – R-134a е значително по-евтин (около 5 пъти) от R-1234yf.
Краткият отговор на този въпрос е – да, възможно е, но не е препоръчително да се замени хладилният агент R-1234yf с R-134a в автомобилен климатик, който е проектиран за R-1234yf. Ето няколко основни причини за това:
Технически различия
- Работно налягане: R-1234yf и R-134a имат различни работни налягания, което означава, че системите, проектирани за единия хладилен агент, могат да не функционират правилно или безопасно с другия.
- Съвместимост на компонентите: Уплътненията, маркучите и другите компоненти в системата може да са специално проектирани за работа с R-1234yf и да не са съвместими с R-134a.
- Масло за компресора: Различните хладилни агенти използват различни видове масла за компресорите. Смесването или използването на неправилно масло може да доведе до повреда на компресора.
Регулаторни и екологични съображения
- Законодателство: В много страни, включително Европейския съюз, има строги регулации относно използването на хладилни агенти с висок глобален затоплящ потенциал (GWP), какъвто е R-134a. Замяната на R-1234yf с R-134a може да е незаконна.
- Екологичен отпечатък: R-1234yf е с много по-нисък GWP в сравнение с R-134a, което го прави по-благоприятен за околната среда.
Въпреки че технически е възможно да в климатична система проектирана за работа с R-134a да се „налее“ R-1234yf, такава замяна не е препоръчителна и може да доведе до проблеми с работата на климатика, повреда на компоненти и нарушаване на законодателството. Ако има нужда от презареждане на хладилен агент, най-добрият вариант е да се използва агентът, препоръчан от производителя на автомобила. За по-сигурна и ефективна работа на климатичната система, винаги се консултирайте с квалифициран техник.
За да предотвратят подобни опити за смяна на фреона, автомобилните производители са предвидили различни букси за допълване на хладилен агент в климатика на автомобила, така че да не може случайно да се направи подобна грешка.