В този материал ще посочим подробни инструкции как да тествате правилно алтернатора на колата (а и цялата система за зареждане на акумулатора) с обикновен мултицет, който е в състояние да измерва променливотоковото / постояннотоковото напрежение, съпротивление, и DC ампери (с възможност за 400mA или 10A DC). Такъв мултимер може да се намери за по-малко от 30лв, а работата, която ще си свършите с него е абсолютно достатъчна за да диагностицирате всички проблеми по зареждането на акумулатора на колата чрез описаните по-долу тестове.
Тестване на акумулатора
Първото нещо, което трябва да проверите е, дали имате здрав акумулатор. При напълно зареден акумулатор напрежението през терминалите трябва да бъде 12.6V DC или по-високо при спрян двигател на автомобила.
Ако колата е седяла няколко дни, напрежението може да спадне леко, но никога не трябва да пада под 12.2V.
За да проверите текущото напрежение, задайте измервателния уред на Volts DC и поставете червения накрайник на „+“ терминала на акумулатора и черния на „-“ отрицателния терминал. Посочените по-долу стойности показват ориентировъчно % на заряда на батерията при определено напрежение.
Процент на напрежение без натоварване (заряд на батерията на базата на тествано напрежение)
- 12.60V + (100%)
- 12.45V (75%)
- 12.30V (50%)
- 12.15V (25%)
Не на последно място, трябва да проверите и да се убедите, че терминалите са чисти и стегнати, тъй като електрическата система на автомобилите може да се държи странно, дори и само ако има проблем с връзките.
За да проверите състоянието на акумулатора под товар, поставете измервателния уред на клемите му и накарайте помощник да стартира колата. Напрежението не трябва да пада под 9,5 волта при стартиране на двигателя.
Заземяване
За да може автомобилът да се зарежда правилно, трябва да има добро заземяване между отрицателната клема на акумулатора, каросерията/шасито и блока на двигателя. Трябва също така да има добро заземяване на каросерията на автомобила, преди отрицателният кабел на акумулатора да отиде до частта на блока на двигателя (отрицателен кабел за батерията, заземява тялото и блока / един кабел ).
За да тествате:
- С помощта на измервателния уред задайте скалата на настройката на ohm (съпротивление).
- Откачете отрицателния кабел на акумулатора.
- Поставете единия терминал на мултицета върху отрицателния кабел на акумулатора и поставете другия терминал върху чисто метално петно на блока на двигателя.
- Мултицетът трябва да показва 1 ом или по-малко (съпротивление). Всяка по-висока стойност би означавала, че връзката с блока на двигателя е хлабава/корозирала. Винаги проверявайте точността на вашия измервателен уред предварително, за да сте сигурни в измерванията си.
Алтернатор
(наричан и динамо)
Има четири теста, които можете да направите, докато алтернаторът е в колата. Последният начин да проверите състоянието на алтернатора е като го извадите от колата и го тествате на стенд в някой специализиран сервиз, но с мултицетът под ръка ще можете да направите повечето тестове. Единственото по-специализирано нещо, което прави тестът на стенд, е тест за натоварване. Ако имате светещ индикатор за неизправност на акумулатора, това означава, че има загуба на работно напрежение и/или алтернаторът е извън нормалните стойности, или е „заминал“. Индикаторът на акумулатора може и да не светне, само когато напрежението при работа е спаднало твърде ниско (от източването му може би).
Забележка: Препоръчително е да направите долните тестове два пъти – при студен двигател и при достигната работна температура, защото топлината ще повлияе на показанията.
Тест за напрежение
При добре зареден акумулатор (12.5V+), алтернаторът трябва да произведе 13.2-14.8 волта към клемите на батерията на празен ход (~750RPM). Това число ще бъде по-близо до долния край на спецификацията, ако е измерването се прави при загрял двигател.
За да проверите с помощта на мултиметъра – настройте измервателния уред на постоянен ток и включете колата. Включете фаровете и вентилатора A/C на максимална степен. Поставете червения извод на терминала + на батерията и черния извод на отрицателния полюс на акумулатора. Направете това измерване на празен ход и при 3000 оборота в минута.
Колко трябва да зарежда алтернатора?
Напрежението трябва да бъде 13.2-14.8 VDC.
Ако е с ниско ниво на празен ход, но е в обхват при 3K оборота в минута, тогава акумулаторът ви е слаб и трябва да се провери неговото напрежение. Ако той е ОК (12.6 V +) и напрежението е под 13.2V, когато автомобилът работи на празен ход, регулаторът в алтернатора е за смяна. Ако оборотите на празен ход са под 700, тогава регулаторът може също да се бори да постави 13.2V или по-малко въз основа на товара (т.е. фарове, A/C, подгряване и т.н. ).
Тест за колебания в напрежението
Алтернаторите по същество произвеждат 3-фазен променлив ток и шест пакетна диодна конфигурация преобразува променливия ток в постоянен ток. Отново тест на горещ или топъл двигател е най-добър, защото диодите могат да се представят по-слабо, когато са горещи. Алтернаторът никога не трябва да произвежда повече от 500mV или 0.5V AC при товар. За да проверите дали това е така при вас, ще трябва да запалите колата и да включите фаровете и парното на макс. С помощта на мултицета, задайте скалата на настройка на AC. Поставете червения накрайник върху болтовата връзка на алтернатора, черния върху корпуса на алтернатора или на чисто място върху блока на двигателя.
ЗАБЕЛЕЖКА: Внимавайте много, тъй като ще тествате в близост до ремъка, въртящ алтернатора. Най-безопасно е да ползвате крокодилчета за захващане на клемите на измервателния уред и връзките, където мерите, така че не е нужно да слагате ръцете си близо до ремъка при работещ двигател. Както споменахме, ако AC надвишава 500mV / 0.5V постоянно, диодите са „заминали“ и алтернаторът се нуждае от замяна.
Тест на диодите (пробил диод)
Диодите в алтернатора предотвратяват тока да тече назад и му позволяват да тече в една посока, като по този начин създават постоянен ток. Изтичането на диод може да убие акумулатора ви във времето много бързо, тъй като позволява допълнително изтегляне от него, когато колата е изключена. Най-добре е да направите този тест на горещ алтернатор, защото диодите текат повече, когато са горещи.
За да тествате с помощта на мултиметър – задайте измервателния уред на скалата на усилвателя на постоянен ток и се уверете, че проводниците на измервателния уред са преместени на измервателния уред до мястото, където мерят ток (обикновено това включва преместване на червения накрайник към AC/DC положение). С изключен автомобил свалете положителния проводник на батерията (това се прави, за да се избегне късо, когато свалите болтовия проводник + от алтернатора).
Откачете кабела на батерията на алтернатора. Свържете положителния проводник отново към клемата на акумулатора, като се уверите, че откаченият проводник на алтернатора не се допира до нищо. Поставете червения накрайник на болта връзка (където сте свалили проводника) на алтернатора и свържете черния метър проводник на проводника на алтернатора, който сте свалили. Текущото отчитане на измервателния уред трябва да показва няколко милиампера DC, обикновено трябва да бъде около 0,5 милиампера или .0005 ампера DC.
Всичко повече от няколко милиампера (3mA/.003A или повече) означава, че вашите диоди не блокират правилно и източват батерията ви, когато колата е изключена.
След като сте готови, свалете проводника + от батерията и след това поставете проводника + обратно на болтовата връзка. След това отново закачете батерията.
Алтернаторът се нуждае от замяна, ако показанията са по-високи, тогава се споменава като поставяне на източване на батерията.